حرفه شما در آینده چه جایگاهی خواهد داشت؟ کسب و کاری که راه انداخته اید چطور؟ چنین سوالاتی را در این دنیایی که هر روز دچار تغییرات زیادی میشود، سخت میشود پاسخ داد. به راستی شیرجه زدن به اعماق آینده برای انسانها همواره جذاب بوده است. شاید این موضوع را فانتزی و غیرواقع نگرانه بدانید. اما این یک بحث علمی و مهم است. در این نوشته میخواهیم بگوییم که میتوانید به اعماق آینده کسب و کارتان با تحلیل داده شیرجه بزنید!

 

کمی علمی با این قضیه روبرو شویم

شاید تابحال راجع به فناوری‌های نوظهور (Emerging Technologies) یا پیدایش حوزه‌های پژوهشی جدید در علوم مطالبی شنیده باشید. امروزه تعریف و شناسایی چنین حوزه‌ها و فناوری‌هایی اغلب در سیاست‌گذاری‌های پژوهشی، آموزشی و حتی تجاری اهمیت بسیار زیادی دارد. داشتن نقشه علوم یا حتی فناوری می‌تواند در جهت‌گیری برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها از سطح بین‌المللی گرفته تا سطح بنگاه موثر باشد.

نقشه علوم

یک نقشه مانند شکل بالا می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. در این نقشه، ارتباط میان علوم مختلف به خوبی به تصویر کشیده شده است. دقت کنید که در تصویر اصلی، دو قسمت راست و چپ روی هم می‌افتند. اما برای درک بهتر شکل در فضای دو بعدی، شبکه موسوم به نقشه علوم به شکل گسترده ارائه شده است. اینکه چه داده‌هایی و چه روشی برای ایجاد چنین شکلی بکار رفته، موضوعی است که به آن پرداخته خواهد شد.

ابتدا کمی بیشتر راجع به فناوری‌های نوظهور بحث کنیم. در تعریف، فناوری‌های نوظهور، فناوری‌هایی هستند که به عنوان نوآوری مهم معاصر مطرح می‌شوند و تاثیر زیادی بر رشد و توسعه علم و فناوری جوامع مختلف دارند. بنابراین در هر عصری می‌توان انتظار داشت که فناوری‌ها و علوم متفاوتی به عنوان «نوظهور» یا «نوپدید» شناخته شوند. آنها حتی می‌توانند روی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز موثر باشند. نکته جالب این است که ظهور آنها ناگهانی نیست و اگر تحلیلی بتواند خبر از وقوع آنها بدهد، آن تحلیل می‌تواند دستاورد مهمی تلقی شود؛ زیرا سرمایه‌گذاری به موقع روی چنین موضوعاتی قابلیت زیادی برای ایجاد مزیت رقابتی دارد و موجب پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای، چه در سطح بنگاه و چه در سطح کشور، خواهد شد.

پیش بینی آینده کسب و کار کار دشواری است

 

آینده کسب و کار و تحلیل داده

شاید به نظر آید که این گونه تحلیلها به چه کار ما می آید؟ تصویری که این تحلیلها از آینده ارائه میدهد، نه فقط از چند حوزه بلکه از گرایشها و وضعیت جهان در آینده پرده برمیدارد.

دانیل پینک در کتاب «ذهن کامل نو؛ گذر از عصر اطلاعاتی به عصر مفهومی» اشاره به ظهور عصر جدیدی میکند که در آن مشاغل به طور گسترده ای متحول شده اند. (مطالعه بیشتر در ذهن کامل نو [خلاصه کتاب])

اگر حرفه یا کسب و کار شما متناسب با شرایطی که از آینده تصویر میشود نباشد، یعنی زنگ خطر. اگر تا آن موقع بازنشسته نشده اید، پس یا کم کم به دنبال تغییر شغل خود باشید یا رزومه و مهارتهای خود را به سمتی ببرید که با شرایط آینده انطباق پیدا کند. البته بحث اصلی این نوشته این نیست.

اگر فکر میکنید نیاز است که ابتدا مشکل کسب و کار خود را پیدا کنید نوشته «چگونه مشکل کسب و کار را پیدا کنیم؟» را از دست ندهید.

بحث اصلی

بحث اصلی این است که شما هم میتوانید این موجها را شناسایی کنید و بر آنها سوار شوید. همانند پرسش بالا برای متخصصین بازاریابی نیز مطرح است. برای آنها اهمیت دارد که نظرات مشتری‌ها راجع به کالا یا خدمات مختلف چیست و چه ایده‌ها، تمایلات و نیازمندی‌های جدیدی در حال شکل‌گیری است. پس برای آنها این سوال مطرح است که چگونه می‌توان پیدایش یک موضوع (Topic) جدید را در میان مشتریان بالقوه و بالفعل برای درک نیاز آینده بازار پیش‌بینی کرد؟

موضوعات سیاسی هم با تحلیل داده می شود استخراج کرد

البته این موضوع فقط محدود به موارد ذکر شده نیست. با اندکی اندیشیدن خواهید توانست در کسب و کار خود نیز نمونه‌های مشابهی از این دست بیابید. شاید هنوز به نظرتان فانتزی بیاید. اما مطمئنا برادران رایت را که هواپیما را اختراع کردند ملامت نمیکنید، اگرچه در زمان آنها هواپیما یک چیز کاملا متوهمانه و فانتزی بود.

راه حل

روشهای تحلیل داده اعم از تحلیل متن و تحلیل شبکه برای شیرجه به آینده مفید هستند. به راحتی میتوانید از محتوایی که مردم در شبکه های اجتماعی و یا روی وب تولید کرده اند برای پیش بینی آینده کسب و کارتان استفاده کنید. سفر جالبی خواهد شد. سفر به آینده کسب و کارتان با تحلیل داده.

امیرمحسن کریمی مجد
karimimajd@busihoush.ir
مدرک دکتری را در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی در سال 1396 از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده ام. در دوره دکتری حوزه پژوهشی من حوزه تحلیل شبکه های اجتماعی بوده است. دو کسب و کار به همراه دوستانم در حوزه‌های داده کاوی و هوش تجاری راه اندازی کرده ام. در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای تهران و امیرکبیر، در پروژه های گوناگونی در حوزه سیستمهای اطلاعاتی و هوش مصنوعی شرکت داشته ام.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *