امروزه کمتر کسی است که داشبورد مدیریتی ندیده باشد. چرا که روی همه گوشیهای هوشمند و در اغلب نرم افزارهای حرفه ای و در محیط کار، میشود داشبورد مدیریتی پیدا کرد. داشبوردهای مدیریتی از ارکان یک سامانه هوش تجاری هستند. حتماً دیده اید شاید دقت نکرده اید. در این نوشته درباره داشبورد مدیریتی شما نوشته ام.

مدیریت شما

همه ما هم مدیریت می‌کنیم هم بر ما مدیریت می‌شود. (لطفا یک بار دیگر این جمله را با دقت بخوانید) مدیریت، آن هم در جهانی به شدت متغیر با ارتباط‌های درهم‌تنیده. شما حافظه گوشی تان را مدیریت می کنید. پیامها و تصاویری را که به سمتتان می آید مدیریت میکنید. در محل کار ممکن است مدیر داشته باشید یا مدیر باشید. در منزل که نگو و نپرس. مدیر باید بداند که اوضاع در قلمرو مدیریتی اش چگونه است تا بتواند تصمیم درست بگیرد. کار داشبورد مدیریتی بیان بصری اوضاع در قلمرو مدیریت است.

داشبورد خودرو
داشبورد مدیریتی خودرو

رانندگی کرده‌اید؟ حتما تعدادی عقربه و عدد و علامت موجود در پشت فرمان (عکس بالا) را دیده‌اید. همان هایی که مقدار بنزین، سرعت حرکت و مواردی از این قبیل را به اطلاع راننده می‌رساند. راننده باید از این اعداد و ارقام مطلع باشد تا بتواند به سرعت تصمیم درست را بگیرد. به عنوان مثال اگر ببیند بنزین کم است تا قبل از این که در راه بماند باید بنزین بزند. یا اگر سرعت از حد مجاز فراتر رفته باید سرعت را کم کند. در این زمینه حتی توصیه هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال کمترین مصرف سوخت زمانی است که دور موتور بین 2000 الی 2500 دور در دقیقه باشد. این اطلاعات را داشبورد خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهد. (داشبورد خودرو همان مجموعه گِیج‌ها و علائم و ارقام است و نه آن قسمت کمد مانند ؛).

مدیر و نمودار
نمودارهایی برای مدیر

نمودارهایی برای مدیر

مدیر هم مانند یک راننده باید مدام از ارقام و اعداد کسب و کار خود مطلع باشد. کم شدن فروش، افزایش ناگهانی بازدید از سایت، کمبود موجودی کالا و روند لایک شدن در شبکه های اجتماعی همه از این موارد هستند. پس مدیران نیاز مبرمی به گزارش‌های زنده، بروز و متعدد دارند. گزارش‌هایی که بعضا در کنار هم معنادار و قابل توجه هستند. این، چالشی است که همه مدیران هر لحظه با آن روبرو و دست به یقه هستند. آن هم در شرایطی که از دست دادن یک فرصت ممکن است به معنای از دست دادن کل یک کسب‌وکار باشد.

ما هر روز با موضوع مدیریت در ارتباط هستیم. مدیریت صحیح نیازمند اطلاعات به موقع و صحیح است. پس مثل راننده‌ای که نیازمند داشبورد است، ما هم به داشبوردی مناسب نیاز داریم

در چنین شرایطی، شاید به نظر رسد که بصری‌سازی داده (استفاده از نمودار برای نمایش اعداد و ارقام) می‌تواند سودمند باشد. اما تعدد و تنوع گزارش‌ها هم می‌تواند دردسرساز باشد. از این رو، مهم است که مواردی بصری‌سازی شوند و در اختیار مدیر قرار بگیرند که به او در تصمیم‌گیری یاری رسانند. که اگر یاری نرسانند مدیر آگاهی‌های لازم نسبت به کسب‌وکارش را از دست خواهد داد. بدین ترتیب معلوم نیست تصمیم او چقدر مفید، کارا و به موقع باشد.

داشبورد مدیریتی
داشبورد مدیریتی کسب و کار

معضلی که مطرح شد به شدت در سراسر جهان رایج و اساسی است و برای آن یک راه‌حل عمده معرفی شده است. نام این راه حل، داشبورد مدیریتی است. مجموعه ای از نمودارها که با هم هدف روشنی را دنبال می کنند. و هر یک بر یکی از جنبه های عملکرد کسب و کار دلالت دارند. شما هم داشبورد مدیریتی دارید؟ داشبورد مدیریتی شما چقدر برایتان مفید است؟

امیرمحسن کریمی مجد
karimimajd@busihoush.ir
مدرک دکتری را در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی در سال 1396 از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده ام. در دوره دکتری حوزه پژوهشی من حوزه تحلیل شبکه های اجتماعی بوده است. دو کسب و کار به همراه دوستانم در حوزه‌های داده کاوی و هوش تجاری راه اندازی کرده ام. در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای تهران و امیرکبیر، در پروژه های گوناگونی در حوزه سیستمهای اطلاعاتی و هوش مصنوعی شرکت داشته ام.

3 دیدگاه برای “داشبورد مدیریتی شما”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *