وقتی صحبت از هوش مصنوعی میشود دقیقا چه چیزی در ذهنتان تداعی میشود؟ بعضیها یاد رباتهای امدادگر می افتند، بعضیها یاد عینک واقعیت مجازی و بعضیها هم ممکن است بدانند که یک رشته دانشگاهی با این عنوان داریم. شاید هم یاد کامپیوتری بیفتید که استاد شطرنج جهان را مغلوب کرد! همه اینها میتوانند در قلمرو هوش مصنوعی باشند. همه اینها یک روزی برای بخشی از مردم جهان هیجان انگیز بوده اند. امروزه اما هوش مصنوعی برای همه در دسترس و قابل استفاده است. یعنی وقتی گفته میشود «هوش مصنوعی را به خدمت بگیر» همه میتوانند مخاطب باشند. شما هم جزو همه هستید؟

هوش مصنوعی دقیقا یعنی چی؟

وقتی صحبت از هوش میشود یعنی توانایی یادگیری. اگر کامپیوتر هوش دارد یعنی میتواند یاد بگیرد. کامپیوتر یک ربات فوتبالیست میتواند یاد بگیرد که چگونه و چه زمانی شوت بزند. یک اپ پیشنهاددهنده (Recommender) در یک فروشگاه اینترنتی میتواند یاد بگیرد که چه پیشنهادهایی برای چه کسانی جذابتر است. کامپیوتر میتواند از رفتار ما یاد بگیرد و شبیه آن را انجام بدهد. چی از این بهتر!

کامپیوتر رفتار ما را تقلید میکند
هوش مصنوعی برای همه

واژه مصنوعی هم که اشاره به این دارد که این هوش، برای موجود غیرزنده است. یعنی برای کامپیوتر. حالا به نظر شما هوش داشتن با مصنوعی بودن (غیر زنده بودن) در تناقض است؟ این مساله را برای خودتان حل کنید چون بزودی اطرافتان را موجودات غیرزنده اما باهوش فرا خواهند گرفت.

هوش مصنوعی برای کسب و کارها

به راحتی میتوانید با گشت زدن در وب، لیستهای طولانی از کاربردهای هوش مصنوعی بیابید. شاید مخاطب بعضی از آن کاربردها خود شما باشید. بیزی هوش در اینجا قصد ندارد فهرستی از این کاربردها ارائه دهد. بلکه میخواهد چیزی ارزشمندتر به شما تقدیم کند. چیزی که به شما کمک کند تا هوش مصنوعی را به خدمت بگیرید.

هوش مصنوعی قرار نیست جادو و جمبل کند. بلکه میخواهد تا حد ممکن رفتار شما را تقلید کند. شما در کسب و کارتان کارهایی دارید که برایتان دشوار، زمان‌بر یا هزینه‌بر است. اما اگر این سه ویژگی را نداشت، خودتان صفر تا صد کار را به هر شکلی شده می توانید انجام بدهید. مثلا همین که به کدام مشتری چه پیشنهادی بدهید؟ یا از میان نظرات مشتریان، چه کسانی از چه چیزی خوششان آمده یا از چه موضوع بدشان آمده؟ یا به سوالات مشتریان چه پاسخی دهید در حالی که میدانید 90 درصد سوالات آنها شبیه به هم است؟ یا چگونه دستگاهی را که در یک محیط نامساعد دچار مشکل شده، از مدار خارج کنیم؟ یا …

موارد بسیار زیاد است و تقریبا هر کاری را شامل میشود. حال ببینیم رویکرد کامپیوتر در این موارد چگونه است. کامپیوتر، اعداد و ارقام، نوشته، تصویر، صوت و فیلم را میتواند پردازش کند. مثل ما که عدد، نوشته، عکس یا فیلم میبینیم برایمان موضوعاتی تداعی میشود. ما وقتی در نظرات خریداران یک کیف زنانه میبینیم نوشته اند که بندش زود پاره میشود، میتوانیم درک کنیم که علت نارضایتی از کیف چه بوده است. کامپیوتر هم دقیقا همین شکلی پردازش میکند. یا اگر در یک تصویر گل را از نیمکت و یک شخصیت سیاسی را از یک شخصیت علمی تشخیص میدهیم، این برای کامپیوتر هم مقدور است. حالا شما بگویید هوش مصنوعی چه کمکی به شما و کسب و کارتان میتواند بکند؟

هوش مصنوعی در کسب و کار
هوش مصنوعی در کسب و کار

هوش مصنوعی در زندگی شخصی

کامپیوترها همان گونه که در کسب و کار میتوانند دستیارهای مناسبی باشند، در خارج از فضای کار هم مفید هستند. آنها در تنظیم برنامه روزانه، آشپزی و مدیریت شبکه های مجازی امتحان خود را پس داده اند. به عنوان مثال در آشپزی به این سوال بزرگ میتواند پاسخ دهد: «امروز چه غذایی تهیه کنیم؟»

درباره استفاده از هوش مصنوعی در زندگی شخصی یک نکته مهم وجود دارد. آن نکته این است که همواره کارهای دشوار را به کامپیوترها بسپارید یا آنچه را که خودتان ممکن است فراموش کنید یا زمان زیادی از شما برای انجام میگیرد. اما هرگز کارهایی را که برای شما لذت بخش و جذاب است به کامپیوترها نسپارید. مثلا قهوه یا چای را حتما خودتان بنوشید!

هوش مصنوعی را به خدمت بگیر

هوش مصنوعی به زودی در همه جا به کار خواهد رفت و مشاغل را دگرگون خواهد کرد. هوش مصنوعی برای همه کاربرد و فایده خواهد داشت. پس چه بهتر ما هم با آن و هم با کاربرد آن آشنا شویم تا بهتر بتوانیم زندگی آینده مان را مدیریت کنیم.

هوش مصنوعی، در عین حال، چون از خانواده کامپیوتر و اینترنت است، تهدیدی نیز دارد. من راجع به این تهدید در نوشته «اینترنت با مغز ما چه میکند؟» توضیحاتی داده ام. آن نوشته، خلاصه کتابی به همین نام است. توصیه میکنم حتما آن را مطالعه کنید.

امیرمحسن کریمی مجد
karimimajd@busihoush.ir
مدرک دکتری را در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی در سال 1396 از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده ام. در دوره دکتری حوزه پژوهشی من حوزه تحلیل شبکه های اجتماعی بوده است. دو کسب و کار به همراه دوستانم در حوزه‌های داده کاوی و هوش تجاری راه اندازی کرده ام. در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای تهران و امیرکبیر، در پروژه های گوناگونی در حوزه سیستمهای اطلاعاتی و هوش مصنوعی شرکت داشته ام.

3 دیدگاه برای “هوش مصنوعی را به خدمت بگیر”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *