هزینه های هوش تجاری

آیا می خواهید بدانید که هزینه واقعی یک راه حل یا نرم افزار هوش تجاری چقدر است؟ در این مورد، شما باید نه تنها هزینه های مجوز نرم افزار، بلکه هزینه های تعمیر و نگهداری، هزینه های سخت افزاری و خدمات را نیز در نظر بگیرید. در حالت ایده آل، فروشنده نرم افزار هوش تجاری که شما انتخاب می کنید می‌تواند محصول نهایی اش را در اختیار شما بگذارد؛ محصولی که بکارگیری آن ساده بوده و خدمات آن برای افراد غیرفنی همانند افراد فنی قابل استفاده باشد. بدین ترتیب هر گونه هزینه اضافی فراتر از هزینه های مجوز نرم افزار پس از آن به حداقل می رسد.

فروشندگان راه حل هوش تجاری

بیایید این رویکرد را با رویکرد یک فروشنده نرم افزار هوش تجاری که سعی می کند مجوزهای ارزان را بفروشد، اما با خدمات پرداخت چندگانه برای نصب، پیکربندی، کمیسیون، آزمایش و غیره را برای راه اندازی و بکارگیری نرم افزار خود به شما تحمیل می کند، مقایسه کنیم. بدیهی است که مورد دوم ممکن است هزینه های زیادی را در پی داشته باشد.

چند پرسش

درست است که هزینه های پنهان عدم استفاده از هوش تجاری به سرعت در حال افزایش است؛ زیرا موجب از دست رفتن بینش ها، تاخیر در تصمیم گیری ها، تلاش های اضافی و سود از دست رفته می شود. اما هیچ دلیلی وجود ندارد که به علت قیمت تمام شده هوش تجاری، از چاله به درون چاه بیفتید. به راه حل های هوش تجاری بپردازید که دارید آن ها را به لیست خریدتان اضافه می کنید سپس بپرسید:

  • آیا شما به هر زیرساخت فنی اضافی نیاز دارید و اگر چنین است، چقدر؟
  • آیا شما نیاز به پرداخت مشاوره دارید تا به شما کمک کند تا نرم افزار هوش تجاری را به نیازهای خود برسانید؟
  • آیا شما نیاز به استخدام کارمندان جدید برای اجرای و نگهداری نرم افزار و کمک به کاربران غیر فنی؟
  • هزینه پشتیبانی نرم افزاری و هزینه های تعمیر و نگهداری توسط فروشنده چه مقدار است؟
  • آیا کاربران نهایی شما نیاز به آموزش دارند تا بتوانند از این برنامه استفاده کنند و اگر چنین است، چقدر؟
  • آیا لازم است که کارکنان موجود را از فعالیت های فعلی درآمد خود حذف کنید تا نرم افزار هوش تجاری فعال شود؟
محاسبه هزینه ها

محاسبه هزینه های فردی

هنگام ارزیابی هزینه یک راه حل هوش تجاری به یاد داشته باشید که هزینه هر فرد برای تحلیل کسب و کار را نیز ارزیابی کنید. این هزینه بستگی دارد به این که چقدر سریع می توانید از راه حل هوش تجاری برای تغییر در تحلیل جدید استفاده کنید و بینش ها و گزارش های جدیدی را ایجاد کنید.

به عنوان مثال، یک راه حل هوش تجاری که به شما امکان می دهد ظرف مدت یک ماه تغییری را که می خواهید در هوش تجاری بدهید به ثمر بنشیند نسبت به نرم افزاری که آن کار را یک روزه انجام می دهد گرانتر است؛ زیرا اولی سبب از دست رفتن فرصت ها و نا امیدی کاربران می شود.

هزینه های هوش تجاری ابری

هنگامی که راه حل هوش تجاری مناسب به شکل یک راه حل ابری نیز در دسترس باشد، می تواند مزایای زیر را در بر داشته باشد:

  • نیازی به سرمایه گذاری در سرورهای شما و یا روی امکانات مرکز داده اضافی نیست
  • این برنامه بلافاصله برای استفاده در دسترس است؛ بدون نیاز به زمان بندی برای سفارش، نصب و یا استقرار
  • نیازی به اختصاص دادن یا استخدام کارمندانتان نیست؛ کارکنان فروشنده هوش تجاری دارند این کار را برای شما انجام می دهند
  • هزینه اشتراک در این حالت هزینه های پشتیبانی، نگهداری و ارتقاء را نیز شامل می شوند
  • شما برای میزان خدماتی که از ابر نیاز دارید پول پرداخت می کنید؛ نه برای ظرفیت استفاده نشده در سایتتان

هزینه BI 3.0

فکرش را بکنید؛ علاوه بر اینکه تحلیل های شما روی داده های در دستتان انجام می شود، بتوانید تحلیل های دیگری هم داشته باشید. تحلیل هایی روی داده هایی که در خارج از شرکت شما تولید شده و یا ترکیبی از همه این موارد. پس از هوش تجاری نسل اول و هوش تجاری ابری، نسل جدیدی از هوش تجاری ظهور پیدا کرد که از کنار هم قرار دادن هوش تجاری ابری در کنار ابزارهای تحلیل داده های اجتماعی و تحت وب ایجاد می شود.

می‌خواهید روند تکاملی نسلهای BI را با هم مرور کنیم؟ پس نوشته با خانواده بیزی‌هوش بیشتر آشنا شوید را مطالعه کنید.

هزینه تحلیل داده های اجتماعی به دلیل تعدد و نوع تحلیل متفاوت، خود ممکن است برای شرکت شما دردسر شوند. پس در این میان، ابزاری که بتواند میان داده های داخلی شرکت شما (آنچه درباره BI اولیه و BI ابری آمد) و داده های خارجی شرکت شما (روی وب و شبکه های اجتماعی) یکپارچگی ایجاد کند ابزاری مفید خواهد بود. برای این مهم نیاز به یک BI نسل سوم دارید.

بودجه برای هوش تجاری

جمع بندی: قیمت BI و بودجه بندی BI شما

به طور خلاصه در مورد هزینه ها موارد زیر عنوان شد:

  • ۴ هزینه مستقیم BI
  • ۴ هزینه پنهان BI
  • رویکرد ابری
  • دسترسی به داده های خارجی سازمان
  • جدول زمانی اجرای استاندارد BI
  • رویکرد نهایی سازی پروژه

بدیهی است با این همه تعدد منبع داده و تنوع هزینه ها، راهکار واحدی که بتواند با کمترین هزینه همه این کارها را انجام دهد راهکار بهینه خواهد بود.

امیرمحسن کریمی مجد
karimimajd@busihoush.ir
مدرک دکتری را در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی در سال 1396 از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده ام. در دوره دکتری حوزه پژوهشی من حوزه تحلیل شبکه های اجتماعی بوده است. دو کسب و کار به همراه دوستانم در حوزه‌های داده کاوی و هوش تجاری راه اندازی کرده ام. در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای تهران و امیرکبیر، در پروژه های گوناگونی در حوزه سیستمهای اطلاعاتی و هوش مصنوعی شرکت داشته ام.

2 دیدگاه برای “چقدر برای داشتن یک سرویس هوش تجاری هزینه کنیم؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *