وب، پر است از صفحاتی درباره اینکه چگونه یک ایده یا یک کار پیدا کنیم. یا چگونه مشکلات را حل کنیم. حتی ممکن است صفحاتی درباره روشهای حل مختلف بیابید. همه اینها عالی اما اگر ندانیم مشکل چیست، کدام یک به درد خواهند خورد؟ کمتر صفحه ای در وب می یابید که در پاسخ به این سوال باشد: چگونه مشکل کسب و کار را پیدا کنیم؟

اگر مشکل کسب و کارتان را میدانید شاید این نوشته برایتان مفید باشد: هوش مصنوعی یا داده کاوی؛ کسب و کار من به کدام یک احتیاج دارد؟

نظر مدیران

اگر یک نظرسنجی از مدیران بکنید و صادقانه درباره اصلی ترین مشکلات کسب و کارشان نظر بدهند، بالای 80 درصد آنها خواهند گفت: پول و شرایط اقتصادی! قبول که اگر حساب بانکی شرکت شما از پس هزینه های ضروری برنیاید دچار مشکل میشوید. و قبول که شرایط اقتصادی همیشه بر وفق مراد نیست. اما اگر هنوز کسب و کارتان توجیه اقتصادی دارد، الان بهترین زمان برای نمایش قدرت مدیریت شماست.

سطح موجودی که پایین بیاید مشکلات مشخص میشوند

فلسفه تولید بهنگام (JIT) میگوید: مشکلات تولید زمانی خود را نشان میدهند که موجودی در حد صفر باشد. این فلسفه برای همه کسب و کارها و همه بخشهای آنها قابل استفاده است.

زمانی که مسأله خوب شناسایی شود، خودش خبر از راه حلش نیز میدهد. شناخت خوب از مسائل کمک میکند تا از دوباری کاری و انحراف از اهداف جلوگیری شود. همین رویه سبب می شود در پول، منابع و زمان صرفه جویی شود. حتما میگویید اینها را همه میدانند در عین حال روشهای عارضه یابی و مشکل یابی سخت و زمانبر هستند. شاید جالب باشد که از نظر ما، شناسایی مسائل کار ساده ای است. اما غالبا نیاز به صبر، تکرار و آزمایش آن را دشوار میکند.

چگونه مشکل کسب و کار را پیدا کنیم؟

1. وضعیت فعلی را بکشید. با رسم شکل و با استفاده از کلمات به سرعت موضوعات، تأثیر آنها، عواقب حل نشدن آنها و تاثیری را که روی عواطف افراد درگیر ایجاد می کند نمایش دهید. میتوانید از وظایف، اهداف، استراتژیها و نیازمندیهای کارمندان و مشتریان شروع کنید. اینها همه موضوعات کسب و کار شما می‌توانند باشند. هدف، نمایش وضعیت فعلی است. میتوانید هر موضوع را داخل یک مستطیل قرار دهید و تاثیر آنها بر یکدیگر را در قالب یک پیکان نمایش دهید. ساده بگیرید اما همه چیز مهم را بیاورید.

2. توضیح دهید. هر یک از موضوعات میتوانند «مشکل کسب و کار» شما باشند. هنگامی که وضعیت را بررسی کرده و به وضوح توضیح داده اید، با پر کردن جای خالی زیر برای هر مشکل به سادگی یک بیانیه صادر کنید: مشکلی که ما سعی در حل آن داریم: ___________. دقت کنید که اینجا ساده نوشتن حرف اول را میزند.

3. حال از خود بپرسید. «چرا این به عنوان یک مشکل تلقی میشود؟» اگر پاسخ اشاره به مشکل دیگری دارد، پس به خود به خاطر انتقال از گام اول به یک مشکل عمیق تر تبریک بگویید. سپس دوباره از خود بپرسید «چرا این به عنوان یک مشکل تلقی میشود؟» این کار را به طور مکرر انجام دهید تا زمانی که شما به منشاء همه مشکلات شناسایی شده برسید یا به پیامد غیر منتظره ای از مشکلات حل نشده دست یابید. اگر به پیامدهای غیر منتظره ای رسیدید، مشکلی که درست قبل از آن شناسایی کرده اید، احتمالاً «مشکل اصلی» شماست.

با مشکلات به طور شماتیک مواجه شوید

جنگل را فدای چند تا درخت نکنید

این نگاه از بالا می تواند به شما کمک کند درک کنید که چگونه مشکلات را در بخش یا کسب و کار خود میتوانید شناسایی کنید. و تعیین کنید که آیا دارید وقت و منابع خود را در مورد مشکلات کوچک هدر میدهید یا خیر؟ وقتی مشخص می شود که شما یک مشکل را به خوبی تعریف کرده اید، از خود یا همکاران خود بپرسید که آیا راه حل مشکل بدیهی و ساده است یا خیر؟همچنین این سوال را بپرسید که آیا ارزش دارد به این مشکل پرداخته شود یا خیر؟

چه کسی بهتر از شما؟

چه کسی بهتر از شما میتواند مشکلات کسب و کارتان را شناسایی کند؟ هیچ کس. شما بهترین گزینه هستید. چون به همه جوانب اشراف دارید. فقط کمی صبر و حوصله نیاز است. البته یادتان باشد در این راه خسته نشوید. خطرناک ترین کار به هنگام یافتن مشکلات، استفاده از راه حل ها است. من به این اشتباه، قضیه پوآسون می گویم که آن را در متن زیر توضیح داده ام.

ابزار تحلیل داده مهمتر از اهداف

داشبورد مدیریتی

بعد از اینکه مشکلات شناسایی شد و راه حلها را بکار بستید، این داشبورد مدیریتی شما است که سکان کشتی کسب و کارتان خواهد بود. داشبوردهای مدیریتی یا عملیاتی خودتان را طوری طراحی کنید که مشکل را پیش از وقوع پیش بینی کند. این گونه دیگر نیازی به پاسخ به سوال «چگونه مشکل کسب و کار را پیدا کنیم؟» ندارید!

امیرمحسن کریمی مجد
karimimajd@busihoush.ir
مدرک دکتری را در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی در سال 1396 از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده ام. در دوره دکتری حوزه پژوهشی من حوزه تحلیل شبکه های اجتماعی بوده است. دو کسب و کار به همراه دوستانم در حوزه‌های داده کاوی و هوش تجاری راه اندازی کرده ام. در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای تهران و امیرکبیر، در پروژه های گوناگونی در حوزه سیستمهای اطلاعاتی و هوش مصنوعی شرکت داشته ام.

یک دیدگاه برای “چگونه مشکل کسب و کار را پیدا کنیم؟”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *