مدتی است داشتن یک سرویس هوش تجاری (BI) مد شده است. نه در ایران بلکه در همه جای جهان. این رو از نمودار زیر میتوان فهمید. اما به زودی هوش تجاری فراگیر میشود و از مد میفتاد. و این سوال باقی میماند که چگونه میتوان یک سرویس هوش تجاری موفق داشت؟ برای پاسخ به این سوال در این نوشته 10 نکته برای داشتن یک سرویس هوش تجاری موفق ارائه خواهم داد.

رشد بازار انواع سرویسهای هوش تجاری در جهان به نقل از گارتنر

میخواهید نسلهای مختلف هوش تجاری را بشناسید؟ نوشته «با خانواده بیزی هوش آشنا شوید» را از دست ندهید.

اگر شرکت شما یک سرویس هوش تجاری دارد ابتدا به این سوال پاسخ دهید.: آیا بکارگیری هوش تجاری سبب شده که عملکرد کارکنان و تیمها بهتر بشود؟ اگر پاسختان منفی است پس سرویس هوش تجاری شما نیاز به تغییراتی دارد. این نوشته میتواند کمک کننده باشد. اگر هم پاسختان مثبت است پیشنهاد میکنم نکات این نوشته را از دست ندهید. همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد.

البته ممکن است شرکت شما هنوز مجهز به یک سرویس هوش تجاری نشده باشد. اما به زودی نیاز به آن حس خواهد شد. پس دست به کار شوید و خود را برای یک چالش بزرگ و جذاب آماده کنید.

لازمه های یک سرویس هوش تجاری موفق

 

برای اینکه یک سرویس هوش تجاری موفق داشته باشید…

1- موفقیت و فواید BI را متر کنید.

قبل از اینکه ما بخواهیم کاری انجام بدهیم باید بدانیم میزان پیشرفت و تاثیر آن کار را چگونه میتوانیم اندازه بگیریم. برای اینکه شرکت را از یک BI نه چندان موفق به یک BI موفق کوچ بدهیم، باید چندین روش و معیار و شاخص مناسب تعیین کنیم و بکار بگیریم.

تا نتوانیم خوب متر کنیم، نمیتوانیم مدیریت کنیم.

2- از بخشی شروع کنید که از آن بخش، داده صحیح و کامل وجود دارد.

یک شروع خوب میتواند تصویر خوبی در اذهان ایجاد کند و راه را برای ادامه باز کند. پس از بخشی از سازمان شروع کنید که یک سرویس هوش تجاری میتواند اثربخشی و کارایی خود را به خوبی نشان داد. مشخصات چنین بخشی این است که از آن میتوان داده صحیح و کامل بدست آورد. سپس میتوانید به بخشهای بعدی بپردازید. البته باز هم آنهایی در اولویت هستند که داده های صحیح تر و کامل تری دارند.

3- تاثیر عوامل مختلف را درک کنید.

شانسها، فرصتها، نومیدیها و تهدیدها را شناسایی کنید. عواملی که میتوانند بر موفقیت سرویس هوش تجاری شما تاثیر بگذارند. نیاز هست که آنها شناسایی بشوند و تاثیر هر کدام از آنها بر موفقیت BI شما سنجیده بشود. یک سرویس هوش تجاری موفق با درک درست از عوامل موثر بر آن ایجاد میشود.

4- استراتژی BI را با اهداف شرکت تنظیم کنید.

هر گونه تعارض استراتژی BI با اهداف شرکت، نه اینکه آن را از موفقیت دور میکند، بلکه بسیار کشنده خواهد بود. هدف یک سرویس هوش تجاری موفق این است که شرکت را در راستای تحقق اهدافش یاری کند.

تنظیم استراتژی BI با اهداف شرکت

5-مطمئن شوید همه زوایای کسب و کار خود را بررسی کرده اید.

هر قسمت از کسب و کار شما که در سرویس BI دیده نشده میتواند یک حفره بزرگ برای تصمیم گیران شرکت شما باشد. چرا که بهنگام تصمیم گیری، هم سرعت و همنوا با بقیه بخشها نخواهد بود و BI را به منجلاب شکست میکشاند. ممکن است از روز اول شما همه گوشه و کنار کسب و کار خود را وارد BI نکنید. اما اگر هنوز جایی باقی مانده که بررسی نکرده اید، به سرعت به آن بپردازید. چرا که یک BI موفق، به داده دیجیتال از همه بخشهای درون و بیرون شرکت،  برای استفاده مدیران نیازمند است.

6- یک سرویس هوش تجاری موفق با همه کنار میآید.

میزان تناسب و مرتبط بودن BI خود را با ذی نفعان اندازه بگیرید. ذی نفعان همان مشتریان، کارکنان، تامین کنندگان و حتی سهامداران هستند. ببینید BI شما چقدر میتواند به آنها حس خوب بدهد.

توسعه چابک

7- از فرایندهای توسعه چابک استفاده کنید.

در جهانی که مدام در حال تغییر است، زمان برای «بررسی های بیشتر» و «جلسات متعدد» نیست. دست به کار شوید. امروزه روشهای توسعه چابک به شدت متداول و موفق هستند. وقت را از دست ندهید. نه جهان می ایستد، نه مشتریان و نه فرایندهای داخلی سازمان.

8- تیمها را برای یافتن یک راه حل مناسب سازماندهی کنید.

تیمها و کارشناسان BI را برای یافتن یک راه حل مناسب سازماندهی کنید. این راه حل مناسب باید منطبق بر نیازمندیها و مشخصات شرکت و در جهت تحقق «BI موفق» باشد.

9- ابزارهای مناسب انتخاب کنید.

یک سرویس هوش تجاری موفق در لایه ابزار هم باید با وضعیت شرکت متناسب باشد. پس ابزارهایی انتخاب کنید که نیازهای کاربران و کسب و کار شما برآورده کند. این ابزارها ممکن است نرم افزار یا سخت افزار مناسب باشند.

10- فرهنگ سازمانی خود را ارتقا بدهید.

زمانی که از یک سرویس BI نه چندان موفق (یا از شرایطی که BI ندارید) به سمت یک BI موفق کوچ میکنید، اوضاع سازمان شما دستخوش تغییراتی میشود. برای شرایط جدید، نیازمند فرهنگ سازمانی متناسب با آن هستید. فرهنگ سازمانی جدید فرهنگی است که تصمیم گیری مبتنی بر واقعیت را تشویق می کند و از جمع آوری بی هدف داده ها دلسرد می کند، موفقیت ها و برنامه های شما را ارتقا می بخشد و داده ها را به صورت بصری ارائه می دهد.

این نوشته، اقتباس از کتاب هوش تجاری موفق نوشته خانم سیندی هاوسون است. برای دریافت ایبوک زبان اصلی میتوانید درخواست خود را به ایمیل من ارسال کنید.

امیرمحسن کریمی مجد
karimimajd@busihoush.ir
مدرک دکتری را در رشته مهندسی صنایع گرایش مهندسی سیستمهای اقتصادی اجتماعی در سال 1396 از دانشگاه علم و صنعت دریافت کرده ام. در دوره دکتری حوزه پژوهشی من حوزه تحلیل شبکه های اجتماعی بوده است. دو کسب و کار به همراه دوستانم در حوزه‌های داده کاوی و هوش تجاری راه اندازی کرده ام. در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای تهران و امیرکبیر، در پروژه های گوناگونی در حوزه سیستمهای اطلاعاتی و هوش مصنوعی شرکت داشته ام.

یک دیدگاه برای “10 نکته برای داشتن یک سرویس هوش تجاری موفق”

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *